zondag, juni 16, 2024
No menu items!

Van nieuwe naar trouwe klanten – Vijf effectieve strategieën

Michel Minnebreuker
Michel Minnebreuker
Onderwijzer, copywriter, webdesigner, digital nomad, maar vooral levensgenieter!

Wie online geld wil verdienen, heeft de keuze uit honderden methoden om dat te doen. Bij de meeste methoden genereer je inkomen door voor een opdrachtgever te werken. Dat kan een ZZP’er zijn die een website nodig heeft of een bedrijf dat jou inhuurt voor het beheren van social media kanalen. Wanneer jouw inkomen afhankelijk is van derden, is het belangrijk dat je zo snel als mogelijk een stevige relatie met deze mensen opbouwt.

Een tevreden klant zal niet snel op zoek gaan naar iemand anders en bij een volgende klus gewoon weer bij jou aankloppen. Daarnaast zijn tevreden klanten de beste manier om reclame te maken.

Er zijn duizenden tips die je kunnen helpen om van nieuwe klanten trouwe klanten te maken. Ik heb me beperkt tot vijf tips die ik aan den lijve heb ondervonden en waarvan ik 100% zeker weet dat ze je effectief aan trouwe klanten zullen helpen.

#1 – Realiseer je dat je een troubleshooter bent!

Klanten kloppen bij jou aan, omdat er iets gedaan moet worden dat zij zelf niet kunnen of waar ze geen tijd voor hebben. Jouw klant heeft dus een probleem en klopt bij jou aan voor de oplossing.

Maak er een gewoonte van om het niet altijd over ‘een opdracht van een klant ‘ te hebben, maar ‘een probleem van een klant’ en je zult automatisch geneigd zijn sneller te werken, te reageren en nog secuurder te werk gaan.

#2 – Zorg voor een WOW-moment

Als kind kreeg ik steevast bij elk bezoek dat mijn moeder aan de slager bracht een stukje worst. Daar hoefde niets extra’s voor te worden betaald, maar was wel een zeer effectieve manier om ervoor te zorgen dat ik elke zaterdag aan mijn moeder vroeg hoe laat we naar de slager zouden gaan.

Door net wat meer te doen dan waar de klant om heeft gevraagd, geef je een gratis WOW-momentje weg. Je verbluft de klant met je inzet en deze zal dat absoluut niet vergeten.

#3- Reageer supersnel op e-mails en social mediaberichten

Persoonlijk vind ik het heel vervelend om in dringende situaties lang te moeten wachten op reacties van bijvoorbeeld een klantenservice of supportdienst. Het liefst heb ik binnen een half uur een reactie, al snap ik dat dit geen realistische verwachting is.

Moet ik bij dringende situaties echter twee dagen wachten voordat iemand eindelijk de moeite neemt te reageren, dan heb ik waarschijnlijk al ergens anders aan de bel getrokken. Het positieve beeld dat ik wellicht van iemand of een bedrijf had, zal dan rdelijk snel vervagen.

Bied je diensten aan, zorg er dan voor dat je supersonisch reageert op berichten van klanten. Je laat daarmee niet alleen zien dat klanten op jou kunnen bouwen, maar dat je echt je best doet om je klanten verder op weg te helpen.

Dat is overigens GEEN tweerichtingsverkeer!

Natuurlijk kun je de stoute schoenen aantrekken en je klanten vragen om wat sneller te reageren op jouw mails, maar vergeet niet dat JIJ de troubleshooter bent en ZIJ de rekening betalen.

#4 – Vertel je verhaal

Zeker voor digital nomads is het belangrijk dat potentiële klanten een duidelijk beeld krijgen van wie je bent en wat je doet. Daarnaast zullen klanten zich absoluut afvragen welke obstakels jouw digital nomadsschap wellicht opwerpen.

Een voorbeeld waarin ik een deel van mijn verhaal vertel, vind je in het artikel: “Waarom ik ABSOLUUT niet terug wilde naar Nederland.”

Een digital nomad die volop aan het reizen is en elke twee weken vanaf een andere locatie werkt zal meer problemen hebben om een stabiele workflow te creëren dan een digital nomad die elke zes maanden naar een andere locatie verkast.

Door je verhaal te vertellen, kun je klanten inzicht geven in jouw leven, je werkethiek en gelijk op een slimme manier twijfels weghalen over eventuele beren op de weg.

Vergeet je foto niet!

Mensen willen zien met wie ze te maken hebben, zo simpel is het. ga er eens op uit om een aantal gave foto’s te maken en gebruik deze op je website, blogs en social mediakanalen. Effectief is dat wanneer ook deze foto’s een kort verhaal vertellen of op z’n minst een indruk geven van waar je mee bezig bent.

Lekker aan het werk….

#5 Schroom niet om het initiatief te nemen

Klanten kloppen bij jou aan om een probleem op te lossen. Soms weten klanten exact wat er moet gebeuren, maar veel vaker is dat niet het geval.

Wanneer je merkt dat klanten niet goed weten wat er PRECIES moet gebeuren, schroom dan niet om hier wat meer richting aan te geven. Maak desnoods verschillende voorstellen, zodat klanten iets heeft om uit te kiezen.

Conclusie: Klanten willen snel geholpen worden bij het oplossen van een probleem. Met een WOW-momentje waarbij je meer doet dan waar de klant voor betaalt, kun je een uitstekende eerste indruk maken en dat effect wordt benadrukt wanneer je ook nog eens supersnel reageert op berichten van je klanten.

Als digital nomad heb je een bijzonder verhaal te vertellen, doe dat absoluut en vergeet daarbij niet mensen te laten ZIEN wie je bent en wat je doet.

Blogs uit dezelfde categorie

Nieuwste blog

DN Starterstip 1 – Schrijf je in voor zoveel als mogelijk nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven worden vaak als onzinnig leesvoer beschouwd. En dat is niet altijd helemaal terecht.

Eerdere blogs...