zaterdag, juni 15, 2024
No menu items!

Gratis factuursysteem voor Digital Nomads & ZZP’ers

Michel Minnebreuker
Michel Minnebreuker
Onderwijzer, copywriter, webdesigner, digital nomad, maar vooral levensgenieter!

Net als bedrijven en ZZP’ers, zul je ook als Digital Nomad professionele facturen willen versturen. Hierbij is het belangrijk dat deze facturen voldoen aan wettelijke eisen, dat je er allerlei overzichten mee kunt maken en dat het factuursysteem bij voorkeur vanaf elke locatie te beheren is, zodat je altijd en overal even snel een factuur kunt opmaken.

In mijn eerste jaren als Digital Nomad gebruikte ik een standaard format dat ik in Word had gemaakt. Wanneer er een nieuwe factuur moest worden verstuurd, opende ik het format, vulde de juiste gegevens in en sloeg de factuur vervolgens als PDF op, waarna ik de factuur naar de klant kon versturen. Een zeer omslachtig proces, dat een aantal nadelen kent:

  • Ik moest de gegevens van de klant uit een ander document halen en elke keer opnieuw invullen
  • Ik kon geen overzichten maken van inkomsten;
  • Ik moest handmatig bijhouden of een factuur wel of niet betaald was.

Deze werkwijze ging al snel vervelen en dus ging ik op zoek naar een meer efficiënte manier van werken. Ik kwam al snel uit bij een betaalde dienst en op zich werkte aanvankelijk prima. Het had alleen een groot nadeel: ik moest er voor betalen!

Gratis is goed!

Ik heb als digital nomad veel dingen fout gedaan, maar ook een aantal dingen goed aangepakt. Een van de dingen die mij heel veel geld heeft bespaard, is dat ik nooit software aanschafte als er een gratis alternatief voor handen was. En voor het opmaken van facturen zijn er uitstekende gratis alternatieven. Mijn huidige systeem gebruik ik inmiddels al vijf jaar en kan ik iedereen aanbevelen!

Gouden starterstip 5 – Gebruik als digital nomad alternatieven voor betaalde diensten en software (die zijn er genoeg!)

InvoicePlane: gratis factuurprogramma

Met het factureringsprogramma van InvoicePlane kun je professionele facturen versturen die je voor een groot deel naar eigen inzicht kunt opmaken.

Je kunt velden toevoegen, verwijderen en je kunt de BTW aanpassen. InvoicePlane is beschikbaar in het Nederlands, dus je hoeft niets zelf te vertalen. De facturen worden als PDF opgemaakt, waarna je ze per mail naar klanten kunt versturen. Je kunt er ook voor kiezen het versturen van facturen automatisch te laten verlopen.

Met InvoicePlane is het mogelijk creditfacturen op te maken, periodieke overzichten uit te draaien en je kunt op elk moment een actueel overzicht van openstaande en betaalde facturen inzien.

Zo werkt InvoicePlane in de praktijk

Het InvoicePlane factuurprogramma is software die je installeert op een server. Vrijwel elke digital nomad heeft wel een website (of kan deze door mij laten bouwen) en je kunt InvoicePlane in dezelfde webruimte plaatsen als je website. Mijn systeem staat bijvoorbeeld hier: www.webse.nl/facturen waarbij ik de naam van de map zelf kan bepalen.

Let op: Je hebt een database nodig om InvoicePlane te installeren op je webserver. Dat kan in een bestaande database die je gebruikt voor bijvoorbeeld je WordPress website, maar ik raad je aan om een aparte database te gebruiken. Je kunt dan altijd desgewenst het gehele factuursysteem naar een andere server verplaatsen wanneer dat nodig is.

Ook profiteren van een gratis factuursysteem?

InvoicePlane downloaden kan hier
De instructies vind je hier (in het Engels)

Heb je geen kaas gegeten van webservers, maar wil je dit systeem wel gaan gebruiken, dan kan ik je helpen bij het installeren van InvoicePlane, zodat ook jij van dit gratis factuurssyteem gebruik kunt gaan maken. Stuur me in dat geval even een mail op michel@webse.nl 

Blogs uit dezelfde categorie

Nieuwste blog

Van nieuwe naar trouwe klanten – Vijf effectieve strategieën

Wie online geld wil verdienen, heeft de keuze uit honderden methoden om dat te doen. Bij de meeste methoden...

Eerdere blogs...