zondag, juni 16, 2024
No menu items!

Mijn 7 Alles Bepalende Digital Nomad Succesfactoren

Michel Minnebreuker
Michel Minnebreuker
Onderwijzer, copywriter, webdesigner, digital nomad, maar vooral levensgenieter!

Succes is betrekkelijk en wat mij betreft bepaalt iedereen voor zichzelf of iets of iemand succesvol is. Mijn internetbedrijfje bestaat inmiddels ruim 10 jaar en bestempel ik als een absoluut succes. Zeker gezien de manier waarop deze tot stand is gekomen.

Door de jaren heen heb ik ontzetten veel feedback van klanten gekregen. Niet alleen op het werk dat ik afleverde, maar ook (en soms meer) over de manier waarop ik als digital nomad aan mijn onderneming bouwde. Uit al die feedback is zonder moeite te herleiden wat nou eigenlijk heeft geleid tot mijn internetsucces.

#1 Anderen op weg helpen, zonder er iets voor terug te krijgen

En dat “Op weg helpen” uitte zich vaak in de vorm van hulpvragen beantwoorden, maar ook meer dan eens door kleine werkzaamheden uit te voeren. Gratis en voor niets een probleem voor iemand anders oplossen, levert enorme goodwill op. Er is wat mij betreft geen betere methode te bedenken dan jezelf inzetten voor anderen, zonder dat je er (direct) iets voor terug krijgt.

Mensen onthouden dat namelijk en weten je feilloos te vinden, wanneer zij opnieuw een vraag hebben, maar ze weten je ook te vinden, wanneer er een betaalde opdracht moet worden uitgevoerd.

#2 Super snel reageren op e-mails

Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik e-mails lees en deze ook beantwoord. Ook op zaterdag en zondag en ook op feestdagen. Zelf vind ik het enorm fijn wanneer anderen snel op mijn mails reageren, dus doe ik hetzelfde. In de top 10 van positieve succesfactoren staat “Michel reageert snel op nummer 1”.

#3 Geen deadlines!

Het is zo vreselijk on-Hollands, maar ik spreek bijna nooit een deadline af met klanten. Wel geef ik indicaties en wek ik realistische verwachtingen op. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat een deadline stellen voor werkzaamheden heel normaal is, maar dat mensen er eigenlijk een gruwelijke hekel aan hebben.

Mijn klanten verwachten dat werk afgerond wordt binnen een bepaalde termijn, maar welke termijn dat is, maakt ze eigenlijk (op uitzonderingen na) niet zo heel veel uit.

#4 Kleine klusjes en problemen DIRECT oplossen

Stel je voor: je gaat maandag op vakantie en moet op vrijdagmiddag nog drie wasjes draaien. Bij de eerste wasbeurt begeeft het apparaat het echter. In complete paniek bel je de monteur en hoop je dat die morgen of uiterlijk zondag nog een gaatje vrij heeft. Wat blijkt echter: een kwartier later staat de beste man bepakt en bezakt voor je deur en dertig minuten later werkt je wasmachine weer.

Wie bel je volgende keer dat er een problem is met de wasmachine?

Wie iemand uit een acuut probleem helpt, wordt nooit meer vergeten. Meer dan eens is probleem voor een klant enorm groot, terwijl het jou vijf minuten kost om het op te lossen. Het vergt enige flexibiliteit en training, maar wie het lukt om alles uit zijn handen te laten vallen om DIRECT voor iemand een probleem op te lossen, zet zichzelf op een levensgroot reclamebord.

#5 Een goede prijs-kwaliteitverhouding

Mijn eerste website bouwde ik voor 50 euro. Dat is iets minder dan niets, althans in websiteland. Ik had net mijn eerste eigen website gebouwd en gebruikte hiervoor software waarvan ik net de basis onder de knie had. Ik vond op dat moment dat meer dan 50 euro vragen, simpelweg onbeschoft zou zijn geweest.

Door de jaren heen, heb ik steeds mijn prijs aangepast aan de kennis en ervaring waarover ik op dat moment beschikte. Het portfolio breidde zich langzaam uit en mond-op-mond reclame deed de rest van het werk.

#6 Blijven leren

Ik heb niet de fout gemaakt achterover te leunen en ben bezig gebleven om mijzelf allerlei andere technieken aan te leren. Ik ontwikkelde cursussen, schreef handleidingen en probeerde daarnaast nog twintig andere dingen uit. Sommige waren succesvol, andere strandden in de ontwikkelfase.

Ik maakte kennis met zoekmachine optimalisatie en affiliate marketing en kon na verloop van tijd het aanbod van diensten uitbreiden en dus ook meer inkomen genereren.

#7 Hard werken

Want waar je ook zit, wie je ook bent en wat je ook doet: niets gaat vanzelf! Ik heb altijd genoten van mijn leventje als digital nomad en zal dat hopelijk nog heel lang blijven doen, maar wel in de wetenschap dat er naast al het genieten ook gewoon keihard gewerkt moet worden.

Blogs uit dezelfde categorie

Nieuwste blog

Van nieuwe naar trouwe klanten – Vijf effectieve strategieën

Wie online geld wil verdienen, heeft de keuze uit honderden methoden om dat te doen. Bij de meeste methoden...

Eerdere blogs...