zaterdag, juni 15, 2024
No menu items!

DN Starterstip 1 – Schrijf je in voor zoveel als mogelijk nieuwsbrieven

Michel Minnebreuker
Michel Minnebreuker
Onderwijzer, copywriter, webdesigner, digital nomad, maar vooral levensgenieter!

Vrijwel elke blogger heeft op zijn of haar blog wel een mogelijkheid voor bezoekers om zich in te schrijven op een nieuwsbrief. Veel lezers maken daar geen gebruik van, omdat ze het idee hebben dat al die nieuwsbrieven maar overbodige ruimte in hun mailbox zal innemen. Maar wie selectief te werk gaat, zal zeker voordeel halen wanneer men zich bij zoveel als mogelijk nieuwsbrieven inschrijft.

Waarom versturen bloggers nieuwsbrieven?

Er zijn verschillende redenen om een nieuwsbrief te versturen. Vrijwel allemaal leiden ze naar hetzelfde doel: bloggers willen dat mensen een actie ondernemen ze een blog lezen. Het kan zijn dat de blogger producten verkoopt, websites aanbeveelt waarvoor een commissie wordt betaald of er staan AdSense advertenties op het blog waarmee de blogger inkomen genereert. Des te meer bezoekers een blog krijgt, des te meer inkomsten er worden gegenereerd. Een nieuwsbrief versturen zorgt altijd voor extra verkeer.

Daarnaast is een nieuwsbrief de beste (en soms enige) manier om een digitale band met lezers op te bouwen. Door regelmatig nieuwsbrieven te versturen, zorg je ervoor dat mensen die op enige moment jouw blog zo interessant vonden dat zij zich voor je nieuwsbrief hebben ingeschreven, regelmatig terugkomen.

Niet alle nieuwsbrieven zijn zinvol….

Een nieuwsbrief maken vereist inzicht in waar lezer naar op zoek zijn. Een nieuwsbrief is zinvol wanneer de lezer informatie krijgt die hij niet eerder onder ogen heeft gekregen.

Er zijn bijvoorbeeld genoeg bloggers die oude content opnieuw onder de aandacht van lezers willen brengen en deze opnemen in de nieuwsbrief. Dat is geen probleem wanneer men dit zeer sporadisch doet, maar wanneer elke nieuwsbrief gevuld wordt met oude, niet actuele content, dan zal de lezer zich al snel weer uitschrijven.

Een nieuwsbrief is vooral zinvol wanneer deze echt samengesteld wordt met actuele informatie waar lezers op dat moment écht iets aan hebben.

Startende Digital Nomads doen er verstandig aan om zich de eerste maanden van hun nieuwe levensstijl op zoveel als mogelijk nieuwsbrieven in te schrijven. Het gevolg zal zijn dat je in no time een complete bibliotheek in je mailbox ontvangt, maar dat is niet zo heel erg. Want zodra de eerste nieuwsbrief op je digitale deurmat valt, begin je ook gelijk weer met uitschrijven! 

Schrijf je voor BIJNA net zoveel nieuwsbrieven weer uit

De meeste nieuwsbrieven zijn bagger! Dat klinkt misschien naar, maar is nu eenmaal de realiteit. Het samenstellen van een nieuwsbrief dient nauwkeurig te worden gedaan en niet iedereen neemt daar voldoende tijd voor. 

Ook vergt het samenstellen van een nieuwsbrief inzicht in wat bezoekers van een specifieke website graag willen lezen. En het gros van de bloggers neemt niet de tijd om zich te verdiepen in wat hun doelgroep nu graag in een nieuwsbrief wil zien.

Maar een enkele blogger heeft wel dat inzicht en stelt waanzinnig gave nieuwsbrieven samen. Nieuwsbrieven vol met nuttige informatie waar je soms een heel leven lang gebruik van kunt maken. Hij of zij geeft je inzichten, verwijst je naar interessante websites of noemt nuttige tools die je kunt gebruiken. En naar dat soort nieuwsbrieven ben je natuurlijk op zoek. 

Schrijf je voor zoveel als mogelijk nieuwsbrieven in, maar zodra je de eerste nieuwsbrief hebt gelezen, bepaal je gelijk of deze het waard is om behouden te blijven. Is dat niet het geval, schrijf je dan gelijk weer uit. 

Conclusie: meer informatie en inspiratie…

Door je eerst in te schrijven op zoveel als mogelijk nieuwsbrieven en je vervolgens uit te schrijven voor nieuwsbrieven die bagger blijken te bevatten, zul je uiteindelijk drie of vier nieuwsbrieven overhouden waar je echt wat aan hebt. Deze nieuwsbrieven zorgen ervoor dat je regelmatig weer wat nieuwe actuele informatie en digitale inspiratie ontvangt.

Blogs uit dezelfde categorie

Nieuwste blog

Van nieuwe naar trouwe klanten – Vijf effectieve strategieën

Wie online geld wil verdienen, heeft de keuze uit honderden methoden om dat te doen. Bij de meeste methoden...

Eerdere blogs...